Hrvatski B

Hrvatski B2019-11-14T11:59:56+01:00
  • struktura, bodovanje, trajanje, književnost i jezik, esej
  • književni rod, književna vrsta, lirika, epika, drama, diskurzivni rod
  1. Kako se zove pjesma koja slavi životne radosti?
  • a) ditiramb
  • b) elegija
  • c) epigram
  • d) oda
  1. Što je septima?
  • a) stih od sedam stopa
  • b) stih od sedam slogova
  • c) poema od sedam pjevanja
  • d) strofa od sedam stihova
  1. Kako je naziv za abab rimu?
  • a) parna
  • b) ukrštena
  • c) obgrljena
  • d) nagomilana
  1. Koji oblik pripada lirsko-epskim vrstama?
  • a) novela
  • b) saga
  • c) romanca
  • d) putopis
  1. Što je katarza?
  • a) dramski postupak
  • b) dio starogrčke tragedije
  • c) figura konstrukcije
  • d) pročišćenje osjećaja

Točni odgovori:

  1. a, 2. d, 3. b, 4. c, 5. d
  • razdoblje, epoha, književni pravac
  • Gilgameš, Vede, Biblija, Stari i Novi zavjet, prijevodi
  1. Pjesma nad pjesmama dio je:
  • a) Biblije
  • b) Ilijade
  • c) Veda
  • d) Odiseje
  1. Kako se zove prijevod Staroga zavjeta na grčki jezik?
  • a) Vulgata
  • b) Septuaginta
  • c) Misal
  • d) Prvotisak
  1. Što je Vulgata?
  • a) dio Staroga zavjeta
  • b) dio Novoga zavjeta
  • c) prijevod Biblije na grčki jezik
  • d) prijevod Biblije na latinski jezik
  1. Na kojim je jezicima pisan Stari zavjet?
  • a) na grčkom, hebrejskom i aramejskom
  • b) na grčkom, latinskom i hebrejskom
  • c) na hebrejskom, aramejskom i latinskom
  • d) na grčkom i hebrejskom
  1. Priča o Juditi dio je:
  • a) Petoknjižja
  • b) Povijesnih knjiga
  • c) Mudrosnih knjiga
  • d) Djela apostolskih

Točni odgovori:

  1. a, 2. b, 3. d, 4. a, 5. b
  1. Što je prouzročilo Ahilejevu srdžbu?
  • a) ratni neuspjesi
  • b) uništen štit
  • c) svađa s Hektorom
  • d) oduzimanje robinje
  1. Po čemu je Ilijada dobila ime?
  • a) po gradu
  • b) po junaku
  • c) po rijeci
  • d) po autoru
  1. Tko je ukrao Euklionov ćup?
  • a) kći
  • b) susjed
  • c) sestra
  • d) rob
  1. Što je quid pro quo?
  • a) dramska tehnika
  • b) vrsta pjesme
  • c) stilska figura
  • d) dramska vrsta
  1. Tko proriče Kreontovu sudbinu?
  • a) Antigona
  • b) Izmena
  • c) Hemon
  • d) Tiresija

Točni odgovori:

  1. d, 2. a, 3. d, 4. a, 5. d

grčki tragičari, heksametar, ep, homersko pitanje, deus ex machina

latinski jezik, Crkva, viteški roman, trubadurska lirika, junačka epika

  1. Koja se tvrdnja odnosi na Bašćansku ploču?
  • a) Riječ je o epigrafskom spomeniku nastalom oko 1100.
  • b) Riječ je o tekstu koji opisuje smrt kralja Zvonimira
  • c) Pronađena je na Krku gdje se i danas čuva.
  • d) Najstariji je hrvatski latinički tekst.
  1. Ep Pjesan o Rolandu pripada:
  • a) francuskoj književnosti
  • b) talijanskoj književnost
  • c) španjolskoj književnosti
  • d) njemačkoj književnosti
  1. Prva hrvatska tiskana knjiga pisana je na:
  • a) latinici
  • b) glagoljici
  • c) ćirilici
  • d) bosančici
  1. Tko su trubaduri?
  • a) srednjovjekovni dramatičari
  • b) srednjovjekovni pjesnici
  • c) srednjovjekovni romanopisci
  • d) srednjovjekovni prevoditelji
  1. Što su inkunabule?
  • a) knjige
  • b) pjesme
  • c) zbornici
  • d) spomenici

Točni odgovori:

  1. a, 2. a, 3. b, 4. b, 5. a
  1. Kome se Dante obraća na početku svoga spjeva nazivajući ga svojim učiteljem?
  • a) Vergiliju
  • b) Homeru
  • c) Ovidiju
  • d) Boccacciu
  1. Koja se tvrdnja odnosi na Božanstvenu komediju?
  • a) Zbirka se sastoji od 100 novela na talijanskome jeziku.
  • b) Spjev se sastoji od 100 pjevanja pisanih tercinom.
  • c) Zbirka se sastoji od 366 pjesama posvećenih Lauri.
  • d) Ep se sastoji od 24 pjevanja pisanih heksametrom.
  1. Tko je utemeljitelj novele?
  • a) Dante
  • b) Petrarca
  • c) Boccaccio
  • d) Marcijal
  1. Tko su bili hrvatski humanisti?
  • a) Lucić i Menčetić
  • b) Hektorović i Zoranić
  • c) Držić i Gundulić
  • d) Marulić i Česmički
  1. Što povezuje Dekameron i Kanconijer?
  • a) napisao ih je isti autor
  • b) pisani su na latinskom jeziku
  • c) pisani su na talijanskom jeziku
  • d) pripadaju istoj književnoj vrsti

Točni odgovori:

1.a, 2. b, 3. c, 4. d, 5. c

narodni jezik, alegorijsko putovanje, slatki novi stil, Petrarcin sonet, novela

petrarkizam, individualizam, pikarski roman, Shakespeareov sonet, renesansni čovjek

  1. Koja djela prripadaju istome književnom rodu?
  • a) Hamlet i Judita
  • b) Don Quijote i Hamlet
  • c) Judita i Dundo Maroje
  • c) Hamlet i Dundo Maroje
  1. Tko je spasio Betuliju?
  • a) Oloferno
  • b) Judita
  • c) Laura
  • d) Pomet
  1. Što je zajedničko Džori i Marinu Držiću?
  • a) Hrvatski su dramatičari.
  • b) Stvaraju u istome razdoblju.
  • c) Proslavili su se romanima.
  • d) Pišu na latinskome jeziku.
  1. Koja se od navedenih tvrdnji odnosi na Pometa?
  • a) Odlazi u Rim kako bi pronašao svoga sina.
  • b) Bori se s Marom za Laurinu naklonost.
  • c) Slijedi svoga gospodara, a stalno je žedan i gladan.
  • d) On je virtuoz koji upravlja sudbinama drugih likova.
  1. Što sadrži Ranjinin zbornik?
  • a) srednjovjekovna crkvena prikazanja
  • b) junačke epove
  • c) renesansne komedije
  • d) petrarkističke pjesme

Točni odgovori:

  1. c, 2.b, 3. b , 4. d, 5. d
  1. Tko je Ivan Belostenec?
  • a) pjesnik
  • b) dramatičar
  • c) romanopisac
  • d) leksikograf
  1. Koji lik povezuje Miljenka i Grdana?
  • a) Laura
  • b) Dubravka
  • c) Judita
  • d) Petrunjela
  1. U kojemu su razdoblju popularne religiozne poeme?
  • a) u renesansi
  • b) u baroku
  • c) u klasicizmu
  • d) u romantizmu
  1. Stihovi posvećeni slobodi dio su:
  • a) Judite
  • b) Dunda Maroja
  • c) Dubravke
  • d) Suza sina razmetnoga
  1. Tko je najznačajniji hrvatski barokni pisac?
  • a) Ivan Bunić Vučić
  • b) Fran Krsto Frankopan
  • c) Ignjat Đurđević
  • d) Ivan Gundulić

Točni odgovori:

  1. d, 2. b, 3. b, 4. c, 5. d

reformacija, katolička obnova, kićenost, končeto, barokni plač

  1. Koje se razdoblje temelji na filozofiji racionalizma?
  • a) renesansa
  • b) romantizam
  • c) klasicizam
  • d) barok
  1. Koje je razdoblje prethodilo klasicizmu?
  • a) renesansa
  • b) barok
  • c) romantizam
  • d) moderna
  1. Koje je glavno obilježje prosvjetiteljskih književnih djela?
  • a) humorističnost
  • b) didaktičnost
  • c) jednostavnost
  • d) kićenost
  1. Koja književna vrsta nastaje u razdoblju prosvjetiteljstva?
  • a) religiozna poema
  • b) melodrama
  • c) epistolarni roman
  • d) filozofski roman
  1. Koji je hrvatski prosvjetitelj autor prvoga tiskanog prijevoda Biblije na hrvatski jezik?
  • a) Tituš Brezovački
  • b) Matija Petar Katančić
  • c) Matija Antun Reljković
  • c) Andrija Kačić Miošić

Točni odgovori:

  1. c, 2. b, 3. b, 4. d, 5. b

racionalizam, empirizam, filozofski roman, Enciklopedija, Voltaireovo stoljeće

svjetska bol, suvišan čovjek, bajronovski junak, budnice i davorije, buđenje nacionalne svijesti

  1. Što je prethodilo razdoblju romantizma?
  • a) prosvjetiteljstvo
  • b) barok
  • c) renesansa
  • d) realizam
  1. Koja se od navedenih tvrdnji odnosi na razdoblje romantizma?
  • a) Romantičarski je junak hedonist koji uživa u životu.
  • b) Romantičarska poetika u suprotnosti je prema klasicističkoj poetici.
  • c) Temeljni je motiv razdoblja prolaznost.
  • d) Romantičarska djela potiču rješavanje društvenih problema.
  1. Tko pokreće časopis Kolo?
  • a) Petar Preradović
  • b) Ljudevit Gaj
  • c) Ivan Mažuranić
  • d) Stanko Vraz
  1. Tko je autor pjesme Rodu o jeziku?
  • a) Petar Preradović
  • b) Ljudevit Gaj
  • c) Ivan Mažuranić
  • d) Stanko Vraz
  1. Koja se tvrdnja odnosi na Smrt Smail-age Čengića?
  • a) Spjevom se nastavlja tradicija antiturske tematike.
  • b) Roman prikazuje psihološki svijet glavnoga junaka.
  • c) Djelo pripada razdoblju predrealizma.
  • d) Djelo slavi slobodu Dubrovačke Republike.

Točni odgovori:

  1. a, 2. b, 3. d, 4. a, 5. a

Vijenac, tendenciozna književnost, feljton, povijesni roman, fatalna žena

  1. Tko je autor programatskoga članka Naša književnost?
  • a) Ante Kovačić
  • b) Vjenceslav Novak
  • c) Josip Kozarac
  • d) August Šenoa
  1. Iz kojega je djela sljedeći tekst?

Iznosim pred tebe, prijatelju hrvatske knjige, malenu sliku burne naše davnine. Nadam se da će ti mila biti, jer je naša, nadam se da ćeš i mojemu peru oprostiti gdje je pogriješilo, jer da je peru bilo toliko vještine koliko je bilo ljubavi za našu stvar, knjiga bi ova bila bez prigovora.

  • a) Zlatarovo zlato
  • b) Prijan Lovro
  • c) U registraturi
  • d) Smrt Smail-age Čengića
  1. Što su prema književnoj vrsti Povjestice Augusta Šenoe?
  • a) lirsko-epske pjesme
  • b) eseji
  • c) zbirka pripovijedaka
  • d) romani
  1. Koji je časopis uređivao August Šenoa?
  • a) Kolo
  • b) Vijenac
  • c) Republiku
  • d) Juriš
  1. Koja je od sljedećih tvrdnja o Augustu Šenoi točna?
  • a) Stvorio je hrvatsku čitateljsku publiku.
  • b) Autor je najpoznatijega epa iz razdoblja romantizma.
  • c) Najznačajniji je pjesnik hrvatskoga realizma.
  • d) Autor je najpoznatije budnice iz razdoblja romantizma.

Točni odgovori:

  1. d, 2. a, 3. a, 4. b, 5. a

pozitivizam, načelo istinitosti, načelo tipičnosti, roman kao zrcalo stvarnosti, biološka motivacija

  1. Koja se od sljedećih rečenica odnosi na Silvija Strahimira Kranjčevića?
  • a) Njegova je najpoznatija pjesnička zbirka napisana u krakovjacima.
  • b) Jedina njegova pjesnička zbirka napisana je slobodnim stihom.
  • c) Napisao je prvu hrvatsku dijalektalnu zbirku pjesama.
  • d) Najveći je hrvatski pjesnik u razdoblju realizma.
  1. Koja se od sljedećih rečenica odnosi na razdoblje realizma?
  • a) Likovi su biološki motivirani.
  • b) U književnosti se ogleda duh katoličke obnove.
  • c) U književnosti u prvom je planu subjektivnost i osjećajnost.
  • d) Likovi su prikazani kao tipovi.
  1. Tko je napisao pripovijetku Kabanica?
  • a) Fjodor Mihajlovič Dostojevski
  • b) Lav Nikolajevič Tolstoj
  • c) Nikolaj Vasiljevič Gogolj
  • d)Ivan Sergejevič Turgenjev
  1. Na koga se u romanu Zločin i kazna odnosi podcrtana riječ?

– Ta ja sam, Sonja, ubio samo , beskorisnu, gadnu, štetnu.

  • a) na Dunju
  • b) na Lizavetu
  • c) na Aljonu
  • d) na Katerinu
  1. U kojemu se djelu pojavljuju Anica, Laura i Justa?
  • a) U registraturi
  • b) Tena
  • c) Muljika
  • d) Cvijet sa raskršća

Točni odgovori:

  1. d, 2. d, 3. c, 4. c, 5. a

esteticizam, larpurlartizam, Parnasovci, dekadentizam, simbol, sinestezija

  1. Tko su parnasovci?
  • a) francuski romanopisci
  • b) francuski klasicisti
  • c) francuski komediografi
  • d) modernistički pjesnici
  1. Tko je napisao pjesmu Albatros?
  • a) Charles Baudelaire
  • b) Arthur Rimbaud
  • c) Paul Verlaine
  • d) Theophile Gautier
  1. Koji književni lik izgovara sljedeće rečenice?

Kad sam još bila kod tate, on mi je iznosio svoje nazore, pa sam i ja imala isto takve nazore. Ako sam katkada drukčije mislila, zatajila sam to jer mu ne bi bilo pravo. On me je nazivao svojom lutkicom i igrao se sa mnom kao što sam se ja igrala sa svojim lutkama. Onda sam prešla u ovu kuću, k tebi…

  • a) Nora Helmer
  • b) Terezija Pavletić
  • c) Lucija Stipančić
  • d) Emma Bovary
  1. Koja se od sljedećih rečenica odnosi na dramu Nora?
  • a) Glavna junakinja ostavlja svoga muža.
  • b) Glavna junakinja umire.
  • c) Glavna junakinja ostaje s mužem.
  • d) Glavna junakinja ubije svog muža.
  1. Na kojega se književnika odnosi sljedeća tvrdnja?

Napisao je prvu modernu pjesničku zbirku u europskoj književnosti, prvi je pjesnik velegrada i tjeskobe modernog čovjeka.

  • a) na Charlesa Baudelairea
  • b) na Arthura Rimbauda
  • c) na Paula Verlainea
  • d) na Stephanea Mallarmea

Točni odgovori:

  1. d, 2. a, 3. a, 4. a, 5. a

bečka i praška skupina , sukob mladih i starih,impresionizam, stilski pluralizam, defabularizacija

  1. Koja se od sljedećih rečenica odnosi na hrvatsku modernu?
  • a) Četiri regionalna književna kruga obilježila su ovo razdoblje.
  • b) Književnost se razvija pod utjecajem prosvjetiteljskih ideja zapadne Europe.
  • c) Autori ovoga razdoblja slijede načelo originalnosti i posvećuju se pustolovnim i mističnim temama.
  • d) Ovo razdoblje obilježio je sukob dviju generacija i dviju književnih skupina: starih i mladih.
  1. Koje djelo završava rečenicom: Đuro je Martić poludio.
  • Camao
  • Cvijet sa raskršća
  • Muljika
  • Misao na vječnost
  1. U kojemu se djelu pojavljuju Solus i Izabela?
  • a) Prijan Lovro
  • b) Tena
  • c) Muljika
  • d) Cvijet sa raskršća
  1. Tko je autor pjesme 1909.?
  • a) Vladimir Vidrić
  • b) Dragutin Domjanić
  • c) Antun Gustav Matoš
  • d) Fran Galović
  1. Tko je napisao sljedeće stihove?

U travi se žute cvjetovi

I zuje zlaćane pčele,

Za sjenatim onim stablima

Krupni se oblaci bijele.

  • a) Vladimir Vidrić
  • b) Antun Branko Šimić
  • c) Antun Gustav Matoš
  • d) Miroslav Krleža

Točni odgovori:

  1. d, 2. d, 3. d, 4. c, 5. a
  1. Na kojega se književnika odnosi sljedeća tvrdnja?

Životno mu je djelo ciklus romana U traganju za izgubljenim vremenom, koje predstavlja ishodište moderne proze 20. stoljeća

  • a) na Franza Kafku
  • b) na Marcela Prousta
  • c) na J.D. Sallingera
  • d) na Williama Faulknera
  1. Na koji se književni pravac odnosi sljedeća tvrdnja?

Predstavnici toga pravca smatraju da sadržaj umjetnosti mora biti unutarnja stvarnost pojedinca i oslanjaju se na uvide psihoanalize Sigmunda Freuda.

  • a) na futurizam
  • b) na impresionizam
  • c) na nadrealizam
  • d) na naturalizam
  1. Tko je autor Futurističkoga manifesta?
  • a) Vladimir Majakovski
  • b) Filippo Tommaso Marinetti
  • c) Tristan Tzara
  • d) Andre Breton
  1. Tko je autor drame Šest lica traži redatelja?
  • a) Luigi Pirandello
  • b) Eugene Ionesco
  • c) Samuel Beckett
  • d) Bertolt Brecht
  1. Automatsko pisanje povezujemo s:
  • a) futurizmom
  • b) nadrealizmom
  • c) dadaizmom
  • d) ekspresionizmom

Točni odgovori:

  1. b, 2. c, 3. b, 4. a, 5. b

pobuna, krik, ekspresija, paradoks, kafkijanska atmosfera

  1. Koji se od sljedećih književnih likova pojavljuje u Krležinu romanu

Povratak Filipa Latinovicza?

  • a) Herkules
  • b) Puba
  • c) Kyriales
  • d) Janez
  1. Koji književni lik izgovara sljedeću rečenicu?

Mutno je sve to u nama, draga moja dobra Beatrice, nevjerojatno mutno.

  • a) Đuka Begović
  • b) Filip Latinovicz
  • c) Ivica Kičmanović
  • d) Leone Glembay
  1. Kojoj pjesničkoj zbirci pripada Šimićeva Hercegovina?
  • a) Lelek sebra
  • b) Preobraženja
  • c) Auto na korzu
  • d) Moj križ svejedno gori
  1. Kako završava drama Gospoda Glembajevi?
  • a) smrću Ignjata Glembaja
  • b) samoubojstvom Fanike Canjeg
  • c) ubojstvom barunice Castelli
  • d) smrću Ivana Glembaja
  1. Tko je napisao sljedeće stihove?

Naslonivši uho

na ćutanje što ih okružuje i muči

pjesnici su vječno treptanje u svijetu

  • a) Miroslav Krleža
  • b) Antun Branko Šimić
  • c) Tin Ujević
  • d) Dobriša Cesarić

Točni odgovori:

  1. c, 2. d, 3. b, 4. c, 5. b

ekspresionizam, slobodan stih, sukob na književnoj ljevici, moderni roman, socijalno angažirana književnost

  1. Tko je utemeljitelj epskoga kazališta?
  • a) Eugene Ionesco
  • b) Bertolt Brecht
  • c) Samuel Beckett
  • d) Luigi Pirandello
  1. Koji je pisac pisao prozu u trapericama?
  • a) William Faulkner
  • b) James Joyce
  • c) J. D. Sallinger
  • d) Herman Hesse
  1. Koja je od sljedećih drama antidrama?
  • a) Nora ili Kuća lutaka
  • b) Bez trećega
  • c) Ćelava pjevačica
  • d) Tri sestre
  1. Koji se od sljedećih književnih likova pojavljuje u drami Majka Courage i njezina djeca?
  • a) Marie
  • b) Kattrin
  • c) Raymond
  • d) Godot
  1. Tko je napisao esej Mit o Sizifu?
  • a) Jean-Paul Sartre
  • b) Albert Camus
  • c) Eugene Ionesco
  • d) Samuel Beckett

Točni odgovori:

  1. b, 2. c, 3. c, 4. b, 5. b

apsurd, egzistencijalizam, epski teatar, antidrama, proza u trapericama

  1. Koje se od sljedećih obilježja vezuje uz poeziju Ivana Slamniga
  • a) pjesnički ludizam
  • b) društvena angažiranost
  • c) pesimizam
  • d) savršenstvo forme
  1. Tko je autor sljedećih stihova?

Evo me, moj svijete, na raskršću

i tvom i mome

Oprostimo se. – Ti plačeš

Moj križ svejedno gori

  • a) Antun Branko Šimić
  • b) Tin Ujević
  • c) Josip Pupačić
  • d) Slavko Mihalić
  1. Dopuni rečenicu:

Na kraju romana ________________ glavi lik puže prema Zoopolisu.

  • a) Otac Goriot
  • b) Patnje mladoga Werthera
  • c) Kiklop
  • d) Prokleta avlija
  1. Tko je autor pjesme Majstore, ugasi svijeću?
  • a) Antun Branko Šimić
  • b) Tin Ujević
  • c) Josip Pupačić
  • d) Slavko Mihalić
  1. Koja je od sljedećih rečenica iz romana Kiklop Ranka Marinkovića?
  • a) Izdržao sam! Heureka! Kliktao je arhimedski šašavo. Otkrio sam biološki zakon uzgona! Tijelo uronjeno u strah izgubi onoliko od svoje smrtnosti koliko teži istisnuti strah. Heureka!
  • b) Koncem ferija dobije od ravnateljstva gimnazije službenu obavijest da je visoka kr. zem. vlada obnašla riješiti ga službe namjesnog učitelja u kr. realnoj gimnaziji u Senju, pošto nije udovoljio propisima glede profesorskog ispita, prema naredbi od dana x. g. x.
  • c) Već četiri dana redom mijenja se broj osam! Još su ujutro ruski robovi iznijeli jednoga svoga ruskog kolegu. Imao je razderana crijeva i vikao je dva dana i dvije noći. Prije Rusa bio je tu neki dobri Bečanin, a sad je došao Vidović.
  • d) Teče godina hiljadu osamsto trideset i četvrta, a zimi je. U malenoj, niskoj pokućstvom prenatrpanoj sobici zrak je pretopao i težak te ga slabe Lucijine prsi udišu s očitom mukom.

Točni odgovori:

  1. a, 2. c, 3. c, 4. d, 5. a

krugovaši, razlogovci, pojmovno pjesništvo, poeta ludens,  egzistencijalni roman

intertekstualnost, intermedijalnost, groteskna tragedija, fantastičari, trivijalna književnost

  1. Koji književni lik izgovara sljedeće stihove?

Omelijo, golubice bila,

Pamet mi se jadnom pomutila,

Jerbo nema dobrog ćaće moga,

Ćaće moga, a svekara tvoga.

Ti si, ćaćo, pravi junak bija,

Za slobodu narod pridvodija.

Otkad tebe tute nema više,

Narodu se crna knjiga piše.

  • a) Hamlet
  • b) Laert
  • c) Joca Škokić
  • d) Bukara
  1. Tko je autor romana Koraljna vrata?
  • a) Pavao Pavličić
  • b) Goran Tribuson
  • c) Ivo Brešan
  • d) Ivan Aralica
  1. Koji se od sljedećih likova pojavljuje u drami Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja?
  • a) Roko
  • b) Bukara
  • c) Maestro
  • d) Baločanski
  1. Dopuni rečenicu

Za postmodernizam je karakteristična _________________.

  • a) intertekstualnost
  • b) religioznost
  • c) subjektivnost
  • d) racionalnost
  1. Na kojega se književnika odnosi sljedeća tvrdnja?

On u svojoj tragikomediji hrabro progovara o tragičnom srazu pojedinca i partijske vlasti te o apsurdu jednoumlja.

  • a) na Ranka Marinkovića
  • b) na Ivu Brešana
  • c) na Pavla Pavličića
  • d) na Antuna Šoljana

Točni odgovori:

  1. c, 2. a, 3. b, 4. a, 5. b
  1. Koja je od sljedećih riječi točno napisana?
  • a) otstraniti
  • b) podcrtati
  • c) otčepiti
  • d) otstupiti
  1. U kojoj je od sljedećih riječi provedeno jednačenje po mjestu tvorbe?
  • a) križić
  • b) pužić
  • c) mačić
  • d) orašćić
  1. Koja je riječ pravilno napisana?
  • a) autoškola
  • b) auto škola
  • c) auto – škola
  • d) auto-škola
  1. Kako glasi vidski parnjak glagola presjesti?
  • a) presijedati
  • b) presjedati
  • c) presijedavati
  • d) presjedavati
  1. U kojoj je od sljedećih rečenica upotrijebljen neprijelazni glagol?
  • a) Čekala me više od pola sata.
  • b) Otišli su prije pola sata.
  • c) Gledam film već pola sata.
  • d) Pojest ću sendvič za pola sata.
  1. U kojemu je padežu podcrtana riječ u sljedećoj rečenici?

Volim spavati u prevelikoj pidžami.

  • a) u dativu
  • b) u lokativu
  • c) u genitivu
  • d) u akuzativu
  1. Koliko je prijedloga u sljedećoj rečenici?

U vrtu je jesenas iznikla prelijepa orhideja.

  • a) jedan
  • b) dva
  • c) tri
  • d) četiri
  1. Kojoj vrsti zavisnosloženih rečenica pripada sljedeća rečenica?

Gledala sam svaki dan kako zalazi sunce.

  • a) subjektnoj
  • b) objektnoj
  • c) atributnoj
  • d) načinskoj
  1. Što je po sintaktičkoj službi podcrtana riječ u sljedećoj rečenici?

Namještenik zavoda rekao mi je nešto što nisam razumio.

  • a) subjekt
  • b) objekt
  • c) apozicija
  • d) atribut
  1. Kako nazivamo posuđenice iz portugalskoga jezika?
  • a) hungarizmi
  • b) polonizmi
  • c) bohemizmi
  • d) luzitanizmi

Točni odgovori:

  1. b, 2. d, 3. a, 4. d, 5. b, 6. b, 7. a, 8. b, 9. d, 10. d

fonetika, fonologija, morfologija, sintaksa, leksikologija, pravopis

Interpretativni esej

Bistri vitez don Quijote od Manche, Miguel de Cervantes

Pred vama se nalazi ulomak iz djela Bistri vitez don Quijote od Manche, Miguela de Cervantesa. Pozorno ga pročitajte, a zatim i smjernice za pisanje školskog eseja ispod teksta. Redoslijed ponuđenih smjernica ne obvezuje vas u vašem oblikovanju školskoga eseja. Svoj školski esej oblikujte kao zaokruženu cjelinu (uvod, razradba, zaključak). Najprije pišite na priloženom listu papira za koncept, a na kraju uredno prepišite na za to predviđeni list papira (čistopis). Školski esej možete ispravljati na konceptu, ali ne i na čistopisu. Pazite da vaš školski esej bude pravopisno i gramatički točan. Školski esej treba imati od 400 do 600 riječi. Esej potkrijepite najmanje dvama citatima. Na kraju izbrojite riječi i napišite njihov broj na list za čistopis.

(…) No treba znati da se spomenuti plemić u časovima koji su mu dokoni (a tih je u godini najviše i bilo) s tolikim žarom i slašću odavao čitanju viteških knjiga da je gotovo sasvim zaboravio na lov, dapače i na upravljanje svojim imanjem. Zaokupila ga tolika radoznalost i ludost da je poprodavao mnoge hanege i oraće zemlje i kupovao viteške knjige, da ih čita, i tako zgrnuo u kuću koliko ih se god domogao. A od sviju mu knjiga nikoje nisu toliko po volji bile koliko one što ih je napisao slavni Feliciano de Silva, jer jasnoća njegove proze i one zamršene rečenice njegove činile mu se biserom, pogotovu kad bi uzeo čitati ona laskanja ili izazove na megdan. (…)

Od takvih se rečenica jadnome vitezu pomuti pamet. Nabdio se on, da bi ih razumio i dokučio im smisao, što ga ne bi dosegnuo pameću ni razumio ni sam Aristotel, sve da jedino radi toga ustane iz groba. (…) Sve u svemu, tako se zapleo u svoje štivo da je čitao po cijele noći od večeri do jutra i po cijele dane od zore do mraka. I tako se njemu, od maloga spanja i mnogoga čitanja, osuši mozak i pamet mu se najposlije pomuti. Po glavi mu povrvi sve to što je u knjigama čitao, i čarolije, i kavge, borbe, izazovi, rane, udvaranja, ljubavi, nezgode i gluparije nečuvene. A uvrtio je u glavu da je zgoljna istina sva ta zbrka sanjarija što ih je čitao, te mu na svem svijetu nije bilo pouzdanije historije. (…)

Naposljetku, kad mu je pamet već klonula, sine mu najneobičnija misao koja je ikada ikojemu luđaku sinula. (…)

(Miguel de Cervantes, Don Quijote)

__________________

dokon – koji nije zauzet poslom, koji ima previše vremena; besposlen

hanega – četvrt jutra

megdan – nadmetanje, dvoboj

kavga – oštar sukob; prepirka, svađa

Feliciano de Silva – španjolski pisac iz 16. st., autor viteških romana

Smjernice za pisanje

Predstavite autora i djelo u kontekstu književnopovijesnoga razdoblja u kojem je nastao i navedite temeljna obilježja toga razdoblja. Objasnite zašto ovo djelo ima velik značaj u svjetskoj književnosti.

Pomnije interpretirajte ponuđeni ulomak. Na koju misao stari plemić dolazi nakon čitanja viteških romana? Kako su na staroga plemića utjecali viteški romani? Po kojim je značajkama riječ o parodiji? Prisjetite se junakova suputnika u pustolovinama i obrazložite njihov odnos. Objasni čemu služe isprepletanja zbilje i fikcije u djelu.

Objasnite završetak djela i pojam donkihotizam. Bore li se ljudi u današnjemu svijetu protiv vjetrenjača?

Interpretativni esej

Dekameron, Giovanni Boccaccio

Pred vama se nalazi ulomak iz djela Dekamerom, Giovannija Boccaccia. Pozorno ga pročitajte, a zatim i smjernice za pisanje školskog eseja ispod teksta. Redoslijed ponuđenih smjernica ne obvezuje vas u vašem oblikovanju školskoga eseja. Svoj školski esej oblikujte kao zaokruženu cjelinu (uvod, razradba, zaključak). Najprije pišite na priloženom listu papira za koncept, a na kraju uredno prepišite na za to predviđeni list papira (čistopis). Školski esej možete ispravljati na konceptu, ali ne i na čistopisu. Pazite da vaš školski esej bude pravopisno i gramatički točan. Školski esej treba imati od 400 do 600 riječi. Esej potkrijepite najmanje dvama citatima. Na kraju izbrojite riječi i napišite njihov broj na list za čistopis.

Dok je tako mladi opat jezdio sad ispred sad iza svoje pratnje, kao što svaki dan viđamo da čine gospoda na putu, slučajno vidje kraj sebe Alessandra, koji bijaše vrlo mlad, prekrasna lica i stasa, i kao nitko drugi vrlo uljudan i ljubazan; on mu se na prvi pogled svidje koliko mu se nikada ništa nije svidjelo, te ga pozva k sebi i poče s njim ljubazno razgovarati i pitati ga tko je, odakle dolazi i kamo putuje. Alessandro mu sav svoj položaj iskreno kaza i odgovori na njegova pitanja pa mu se ponudi da mu bude na usluzi koliko mu skromne mogućnosti dopuštahu. Kad ga opat ču kako lijepo i pametno govori, i podrobnije razmotri njegovo ponašanje, i u sebi procijeni da je, premda mu zanimanje bijaše nisko, plemenita roda, još se većma za nj zagrija. I već ganut njegovim nedaćama, veoma prijateljski ga utješi i reče mu da ne gubi nade, jer ako je valjan čovjek opet će ga Bog uzdignuti tako odakle ga je sudbina oborila, još više, i zamoli ga, kad već iđaše u Toskanu, da izvoli biti u njegovu društvu, jer je i on onamo išao. Alessandro mu zahvali na utjesi i reče mu da je pripravan poslušati svaki njegov nalog.

Giovanni Boccaccio, Dekameron, Drugi dan – treća novela

 

Smjernice za pisanje

Predstavite autora i djelo Dekameron u kontekstu književnopovijesnoga razdoblja u kojem je nastala i napišite temeljna obilježja toga razdoblja.

Objasnite naslov i strukturu zbirke. Pomnije interpretirajte ponuđeni ulomak. Tko su likovi koji se pojavljuju u ulomku? Kakva je njihova prošlost, a koja ih budućnost očekuje? Obratite pozornost na jezik i stil kojim se opisuje njihov prvi susret. Povežite to sa svojim znanjem o slatkom novom stilu.  Smjesti ulomak u cjelinu novele. Odredite važnost ulomka u kompoziciji djela (uvod, sredina, kraj).

Navedite važnije činjenice o cjelovitome djelu iz kojeg je ulomak – temu, kompoziciju, poantu, svjetonazor, jezik i stil. Objasnite zašto je tema pročitanoga ulomku i djela u cjelini aktualna i u današnjem društvu.

Usporedni esej

Preobrazba i Gospoda Glembajevi

Pred vama se nalaze ulomci iz djela Preobrazba, Franza Kafke i Gospoda Glembajevi, Miroslava Krleže. Pozorno ih pročitajte, a zatim i smjernice za pisanje školskog eseja ispod teksta. Redoslijed ponuđenih smjernica ne obvezuje vas u vašem oblikovanju školskoga eseja. Svoj školski esej oblikujte kao zaokruženu cjelinu (uvod, razradba, zaključak). Najprije pišite na priloženom listu papira za koncept, a na kraju uredno prepišite na za to predviđeni list papira (čistopis). Školski esej možete ispravljati na konceptu, ali ne i na čistopisu. Pazite da vaš školski esej bude pravopisno i gramatički točan. Školski esej treba imati od 400 do 600 riječi. Esej potkrijepite najmanje dvama citatima. Na kraju izbrojite riječi

i napišite njihov broj na list za čistopis.

„I dok se tako gegao i teturao da bi skupio sve snage za trk, jedva otvorenih očiju, a u svojoj tuposti nije ni pomišljao na neki drugi spas osim trčanjem; a kada je gotovo već zaboravio da se može penjati i po zidovima, što su, istina, bili zabarikadirani pomno izrezbarenim namještajem s mnogo šiljaka i zubaca — tada proletje nešto olako bačeno, pade tik uz njega te se kotrljaše pred njim. Bijaše to jabuka, a čas zatim poletje i druga; Gregor se od straha ukoči; ne bi koristilo da nastavi trčati, jer otac je odlučio da ga bombardira. Napunio je džepove jabukama iz zdjele za voće na kredencu te je, isprva ne nišaneći točno, bacao jabuku za jabukom. Te male crvene jabuke kotrljale su se kao elektrizirane po podu te se sudarale. Slabo bačena jabuka okrzne Gregorova leđa ali se odbije od njih, a da ga nije ozlijedila. No jabuka koja je odmah za njom hitnuta na nj naprosto mu se zarine u leđa; Gregor se htjede odvući dalje, kao da bi se neočekivana, nepojmljiva bol mogla stišati ako promijeni mjesto; ali se osjećao kao prikovan pa se ispružio s potpuno poremećenim čulima.“

Preobrazba, F. Kafka

LEONE: Ja sam ti već rekao da ne vičeš na mene! Ta žena upropaštava te moralno i materijalno već godinama na moju ličnu sramotu! Ja se već godinama stidim zbog tebe, godinama me nema u mojem roditeljskom domu: ti si ruglo i skandal čitavoga grada.

GLEMBAY: Šuti! Ako progovoriš još samo jednu riječ, ja ću te…

LEONE: Ne ću da šutim! Na to sam se već godinama spremao da ti to kažem! Ona je šarmantna! Zar ti misliš da onaj blesan Oberleutnant Ballocsanszky dolazi u ovu kuću zbog tvoga bridža ili zbog toga jer je i njega gospođa barunica šarmirala? Ti si se dao šarmirati od jedne bludnice i svi mi moramo gledati u zemlju od stida godinama…

GLEMBAY poviče izvan sebe u najvišem registru, upravo već bezglasno: Wa-a-as?

LEONE: To je jedna obična, anonimna kurva, i ne spada…

GLEMBAY: Wa-as? Du so, deinem Vater? Kuš…

Zaprepastio se, zamaglilo mu se od bijesa i on se furiozno oborio na Leonea; u tren oka, još prije no što se Leone snašao, on ga je svom snagom pljusnuo po obrazu. Ta pljuska rasplamtjela je u njemu neki divlji, elementarni prostački bijes, i on je pljusnuo Leonea još jedamput svom snagom, tako da je ovaj, uzmaknuvši dva koraka instinktivno, zapeo o jedan šaukelštul i izgubivši ravnotežu posrnuo.

 

Gospoda Glembajevi, M. Krleža

Smjernice za pisanje

Predstavite autore i djela iz polaznih tekstova i smjestite ih u razdoblje u kojem su nastali. Smjestite polazne tekstove u sadržajni kontekst djela.

Portretirajte likove Gregora Samse i Leonea Glembaja u cjelini djela. Usporedite odnos očeva i sinova u polaznim tekstovima i oprimjerite ih citatima. Objasnite njihovo ponašanje i potkrijepite primjerima iz ulomka i/ili cjeline djela. Komentirajte ulogu stvaralačkih postupaka u prikazu odnosa između likova u polaznim tekstovima (primjerice dijaloga, tona, geste, mimike i sl.) i potkrijepite citatima. Usporedite likove Gregora Samse i Leonea Glembaja s obzirom na njihov položaj u obitelji.

Komentirajte kako se Gregor i Leone odupiru krivnji, strahu i nemoći. Povežite Gregora i Leonea s drugim likovima s kojima se ste se susretali u svojem čitateljskom iskustvu.

Raspravljački  esej

Kiklop, Ranko Marinković

 

Pred vama se nalazi ulomak iz djela Kiklop, Ranka Marinkovića. Pozorno ga pročitajte, a zatim i smjernice za pisanje školskog eseja ispod teksta. Redoslijed ponuđenih smjernica ne obvezuje vas u vašem oblikovanju školskoga eseja. Svoj školski esej oblikujte kao zaokruženu cjelinu (uvod, razradba, zaključak). Najprije pišite na priloženom listu papira za koncept, a na kraju uredno prepišite na za to predviđeni list papira (čistopis). Školski esej možete ispravljati na konceptu, ali ne i na čistopisu. Pazite da vaš školski esej bude pravopisno i gramatički točan. Školski esej treba imati od 400 do 600 riječi. Esej potkrijepite najmanje dvama citatima. Na kraju izbrojite riječi i napišite njihov broj na list za čistopis.

Idiot! Idiot neka živi! To je najsolidnija mimikrija koju je život mogao pružiti svojoj kreaturi. Idiot gleda iz svoje osmatračnice kako se odvija historija, bez opasnosti da bi mogao biti uvučen u igru, kao što mi gledamo kako se odvija film u kinematografu. Mi plačemo zbog fiktivnih nesreća, idiot se smije zbiljskim smrtima. Ruga se životu iz svoje sigurnosti; osvećuje mu se što gaje odbacio i uživa što ga je poštedio.

Život je odabrao Inteligenciju za svoje igre, on ne pravi historiju s idiotima. On je genije odredio za velike riječi na križu, pod giljotinom, pod vješalima, pred puščanim cijevima, pred narodima koji kliču i Brutu i Cezaru. Idiot je Sokratu prepustio vrč otrova. Idiot je Dantonu prepustio slavu da mu historija odrubi glavu. A idiot nosi svoju anonimnu glavu s čudnom grimasom gađenja, kao daje već davno sve shvatio, nasmiješio se podrugljivo i zaustavio vrijeme u ukočenim naborima svoga bezumnoga lica. Idiot neka živi!

Melkior je zlostavljao sebe gorkim, sarkastičnim mislima. Kao da ga sluša neka ogromna moć, neki bog ili neka sila kao što bi bila zajednička misao svih ljudi, on je govorio demagoški kao advokat, propovijedao proročkim patosom, glasom vapijućeg, tražio je efektne govorničke figure, paradokse, drastične primjere, on je branio “svoju stvar”. I trapio je tijelo kao svetac. Morio ga glađu, ispijao bdjenjima, ne dao mu mira nigdje, ni jednog časa. (…)

Smjernice za pisanje

 

O kojim problemima progovara Melkior u navedenom ulomku? Smjestite navedenu problematiku u kontekst djela u cjelini.

Obrazložite značenje pojmova idiot i inteligencija u kontekstu romana. Kako se u navedenom ulomku postavlja odnos između idiota i inteligencije? Potkrijepite svoj odgovor navodima iz priloženoga teksta. Protumačite smisao sljedeće tvrdnje: Idiot je Sokratu prepustio vrč otrova. Obrazložite svoj odgovor.

Slažete li se s tvrdnjama iznesenim u ulomku? Obrazložite svoj odgovor najmanje dvama argumentima na temelju svoga iskustva (životnoga, čitateljskoga).